DNI LATINSKÉHO FILMU 2005, 13.-16. OKTÓBRA 2005, KINO MLADOSŤ
dátum |
krajina |
názov |
réžia |
rok |
formát |
13.10. |
ŠPANIELSKO |
El alquimista impaciente |
Patricia Ferreira |
2000 |
DVD |
PORTUGALSKO |
A Tempestade da Terra |
Fernando d’Almeida e Silva |
1996 |
35 mm |
|
14.10. |
FRANCÚZSKO |
Au coeur du mensonge |
Claude Chabrol |
1998 |
35 mm |
ŠPANIELSKO |
Salvajes |
Carlos Molinero |
2001 |
DVD |
|
15.10. |
TALIANSKO |
La casa del tappeto giallo |
Carlo Lizzani |
1983 |
35 mm |
FRANCÚZSKO |
Vivement Dimanche |
François Truffaut |
1983 |
35 mm |
|
16.10. |
PORTUGALSKO |
Camarate |
Luis Filipe Rocha |
2000 |
35 mm |
TALIANSKO |
Il siero della vanita |
Alex Infascelli |
2003 |
35 mm |
A Temprestade da Terra
Režisér: Fernando d’Almeida e Silva
Scénar: Fernando d’Almeida e Silva, Luis Carlos Patrquim
Kameraman: Acácio de Almeida
Zvuk: Gita Cerveira
Strih: Fernando d’Almeida e Silva
Hrajú: Maria de Medeiros, João Grosso, Angelo Torres, José Eduardo, João Lagarto, Eugénia Bettencourt
Formát: 35 mm farebný
Dĺžka: 119′
Producent: Ana Costa/Paulo de Sousa
Produkcia: Cinemate/Vermédia
Camarate
Režisér: Luís Filipe Rocha
Producent: Tino Navarro
Formát: 35 mm farebný
Dĺžka: 100′
Zvuk: Dolby Surround
Námet a dialógy: Luís Filipe Rocha
Umelecký vedúci: Maria Gonzaga
Kamera: Edgar Moura
Strih: António P. Reina
Hudba: Luis Cília
Zvuk: Carlos Alberto Lopes
Hrajú: Maria João Luís, Virgílio Castelo, Filipe Ferrer, Cândido Ferreira, José Wallenstein
V noci 4. decembra 1980, vtedajší premiér Portugalska Francisco Sá Carneiro, minister obrany Adelino Amaro da Costa, Snu Abecassis, Maria Manuel Amaro da Costa, António Patrício Gouveia a dvaja piloti Jorge Albuquerque a Alfredo de Sousa zahynuli pri leteckom nešťastí, počas prezidentskej predvolebnej kampane, ktorá sa mala uskutočniť v danom roku. Lietadlo vzlietlo a potom sa zrazu zrútilo a začalo horieť v jednej z ulíc malej štvrti Lisabonu: CAMARATE.
Dodnes orgány, ktoré vyšetrovali príčiny pádu lietadla uvádzajú viaceré úplne odlišné a protichodné závery: podľa súdov išlo o nehodu; podľa Parlamentu o atentát. Dvadsať rokov po nehode malého lietadla Cessna, pochybnosti a podozrenia o príčinách nešťastia a následného vyšetrovania neochabujú a stále čakajú na svoje objasnenie.
DNI LATINSKÉHO FILMU 2004, 7.-10. OKTÓBRA 2004, KINO MLADOSŤ
dátum |
krajina |
názov |
réžia |
rok |
formát |
7.10. |
PORTUGALSKO |
Capitães de Abril |
Maria de Medeiros |
2000 |
DVD |
TALIANSKO |
L’Albero degli zoccoli |
Ermanno Olmi |
1978 |
35 mm |
|
8.10. |
TALIANSKO |
Il mestiere delle armi |
Ermanno Olmi |
2001 |
35 mm |
FRANCÚZSKO |
Le dernier métro |
François Truffaut |
1980 |
35 mm |
|
9.10. |
ŠPANIELSKO |
El Rey Pasmado |
Imanol Uribe |
1991 |
35 mm |
PORTUGALSKO |
Inês de Portugal |
José Carlos Oliveira |
1997 |
DVD |
|
10.10. |
FRANCÚZSKO |
L’Armée des ombres |
Jean-Pierre Melville |
1969 |
35 mm |
ŠPANIELSKO |
Goya en Burdeos |
Carlos Saura |
1999 |
35 mm |
CAPITÃES DE ABRIL/APRÍLOVÍ KAPITÁNI
Réžia: Maria de Medeiros
Obsadenie: Stefano Accorsi, Joaquim de Almeida, Maria de Medeiros
Rok výroby: 2000
Minutáž: 123 min.
V predvečer portugalskej revolúcie počúvajú v aute, zaparkovanom vo vykričanom parku, 4 polonahí muži zakázanú pieseň, ktorá dala tajný signál k útoku…
V noci z 24. na 25. apríla 1974 v jednom portugalskom rádiu zaznela zakázaná pieseň: Grândola Vila Morena ako dohodnutý signál začiatku štátneho prevratu, ktorý zmenil budúcnosť Portugalska a ovplyvnil osud niekoľkých afrických krajín. Režisérka filmu, Maria de Madeiros (známa aj ako herečka z filmov Pulp Fiction alebo Henry a June), vykreslila štátny prevrat s pôsobivým lyrizmom a nostalgiou. Revolúcia, ktorá dostala pomenovanie Karafiátová, podľa kvetín, ktoré ľudia vojakom symbolicky zastokli do hlavní pušiek, zmenila nielen sociálne a politické smerovanie Portugalska, ale zasiahla aj do osudov jednotlivcov, tak ako v prípade Antónie, ktorej revolúcia neprinesie len slobodu, ale aj stratenú lásku…
INÊS DE PORTUGAL/INÊS PORTUGALSKÁ
Réžia: José Carlos de Oliveira
Obsadenie: Heitor Lourenço, Cristina Homem de Mello, Ruy de Carvalho
Rok výroby: 1997
Minutáž: 90 min.
Vášnivý vzťah medzi korunným princom Pedrom I. a Inês de Castro preruší jej poprava na príkaz kráľa… Najvášnivejší príbeh portugalskej histórie.
DNI LATINSKÉHO FILMU 2003, 6.-10. OKTÓBRA 2003, KINO MLADOSŤ
V dňoch 6.- 10. októbra 2003 sa v kine Mladosť v Bratislave uskutočnil festival latinského filmu zameraný na šesťdesiate a sedemdesiate roky 20. storočia. Organizujú ho zastupiteľstvá a kultúrne inštitúty Francúzska, Talianska, Španielska, Grécka a Portugalska. Filmy dodáva Slovenský filmový ústav, s výnimkou filmu “Belarmino”. Za ten vďačíme Portugalskej ambasáde vo Viedni a kultúrnemu institútu Instituto Camões.
A PROMESSA/KRUTÝ SĽUB
Réžia: António de Macedo Podľa divadelnej hry Bernarda Santarena
Hrajú: Guida Maria, Sinde Filipe, João Mota, J. Rodrigues de Carvalho, Luís Santos
Portugalský film, 1975
Dĺžka: 95 min
V portugalčine so slovenskými titulkami
Dráma
Mladý rybár v ohrození života prisahá Panne Márii, že zachová manželskú vernosť žene, s ktorou mu dohodli sobáš. Jedného dňa do komunity príjmú raneného cigána. Postupom času však medzi ním a mladou ženou prepukne ľúbostný vzťah… Film je príbehom rastúceho napätia medzi poverami a túžbou, medzi svetom primitívnych presvedčení a slobodného myslenia.
Krutý sľub predstavuje prelom v histórii portugalského filmu. Vďaka nemu sa Portugalsko znovu zaradilo do výberu filmového festivalu v Cannes, ktorý portugalské filmy odmietal prakticky od roku 1946. Zároveň v ňom portugalská cenzúra poprvý krát v histórii povolila scénu s obnaženými telami. Režisér, ktorý má dnes 94 rokov, je okrem iného známy ako ezoterik.
BELARMINO
Réžia: Fernando Lopes
Hrajú: Belarmino Fragoso (sám seba), Jean Pierre Gleber, Albano Martins (sám seba), Bernardo Moreira, Júlia Buisel, Maria Teresa de Noronha, Maria Amélia Fragoso (manželka- sama seba)
Portugalský film, 1964
Dĺžka: 80 min.
V portugalčine s anglickými a slovenskými titulkami
Dokument/Dráma
Bývalý boxer Belarmino si v tomto filme zahral sám seba. Na kameru v detailnom zábere sa spovedá divákovi. Kamera ho sprevádza po jeho každodennej ceste farbistým Lisabonom- domov, za jeho rodinou, do práce v nočnom klube, ako aj na tréningoch a zápasoch. Film diváka uvedie do zákulisia sveta boxu a odhalí spoveď človeka, ktorý sa stal hrdinom preto, že chcel uniknúť hladu a pomôcť rodine. Belarmino je považovaný za dokument na vysokej umeleckej úrovni a teší sa aj veľkej diváckej priazni. Režisér Fernando Lopes tu spája svoje skúsenosti filmového kritika, dokumentaristu a tvorcu šotov, ale aj televízneho režiséra. K vysokej úrovni filmu prispel aj kameraman Augusto Cabrita, považovaný za jedného z najlepších portugalských kameramanov a fotografov obdobia 60. a 70. rokov. Jeho technika a citlivosť spolu s Lopesovou predstavivosťou a presnosťou tvoria rámec, ktorý ovplyvnil práce mnohých.