×

(12. apríl 1956, Rio de Janeiro)

Je brazílsky režisér, scenárista a producent. Kariéru filmára začal v 80-tych rokoch dokumentárnymi filmami. V roku 1991 natočil prvý science-fiction film: A Grande Arte, ktorý sa považuje za najdrahší film v histórii brazílskej kinematografie. Film bol natočený podľa predlohy významného a kontroverzného brazílskeho spisovateľa Rubema Fonsecu. Sám Fonseca napísal aj scenár k filmu a povráva sa, že ho minimálne 20-krát prepísal.

Kvôli ekonomickej kríze v Brazílii však Salles nemohol pokračovať vo filmovaní tohto žánru. Na scénu sa vrátil až v roku 1995 s drámou Cudzia zem (Terra Estrangeira).
V roku 1997, natočil pre európsku televíznu stanicu Arte, úvodnú epizódu nazvanú Prvý deň, ktorá je súčasťou série krátkometrážných filmov na tému Rok 2000 pohľadom….( L’an 2000 vu pa..r).

Ďalší rok si Salles vyslúžil medzinárodné uznanie za réžiu filmu Hlavná stanica (Central do Brasil), ktorý získal zlatého medveďa a kde si zahrala prvá dáma brazílskeho filmu –  Fernanda Montenegro. V roku 2003 produkoval film Mesto Bohov (Cidade de Deus) pre svojho priateľa Fernanda Meirellesa – opäť ho čakal rovnako veľký úspech v Brazílii aj na celom svete.

Za zmienku stojí film, ktorý natočil v roku 2004 podľa literárnej predlohy Ernesta Che Guevaru Motocyklové denníky (Diários de Motocicleta). Ide o vykreslenie predrevolučného obdobia, kedy mladý Che Guevara plný ideí a optimizmu píše denník na svojej ceste po Južnej Amerike,

Spolu s 22 režisérmi sa snažil zachytiť atmosféru Paríža v zaujímavej mozaike krátkometrážnych filmov Paríž, milujem ťa“. Salles vykresľuje 16. obvod pod názvom „Ďaleko od 16-eho…“

Najnovší film natočil podľa literárnej predlohy kultového románu a základného literárneho odkazu beatnického hnutia Jacka Kerouca Na ceste. Film mal premiéru na tohoročnom festivale v Cannes a uchádzal sa o Zlatú palmu.

Salles hovorí plynulo francúzsky a silné prepojenie na Francúzsko je zrejmé i z jeho filmov.

 

 

CELOVEČERNÉ FILMY

1991 – A Grante Arte (Hight Art)

1995 – Terra Estrangeira (“Cudzia zem”), spolurežíroval s Danielou Thomason

1998 – Central do Brasil (Hlavná stanica)

1998 – O Primeiro Dia (“Prvý deň”), spolurežíroval s Danielou Thomason

2001 – Abril Despedaçado (v angl. pod názvom “Behind the Sun”, v slovenčine “Za slnkom”), autor scenára

2003 – Diários de Motocicleta (Motocyklové denníky)

2004 – Dark Water

2008 – Linha de Passe spolurežíroval s Danielou Thomason

2012 – On the Road (Na ceste podľa literárnej predlohy Jacka Kerouaca)

 

KRÁTKOMETRÁŽNE FILMY

2006 – Paríž, milujem ťa (časť « Loin du 16ème ») spolurežíroval s Danielou Thomason

 

OCENENIA

1998 – Zlatý medveď za najlepší film na festivale v Berlíne za film – Hlavná stanica (Central do Brasil)

1998 – Zlatý glóbus v kategórii najlepší zahraničný film za film – Hlavná stanica (Central do Brasil)

1998 – Nominácia na cena Cézara za najlepší zahraničný film: Hlavná stanica (Central do Brasil)

2008 – Cenu za ženskú rolu na festivale v Canne pre Sandru Corveloni vo filme Linha de Passe

Späť na zoznam Chcem podporiť lusofónne aktivity na Slovensku Podporiť